amandel

8 Gezonde Voordelen van Amandelen

De laatste tijd is er veel te doen rondom de amandel; veel mensen eten de noot als tussendoortje, drinken amandelmelk, maken gebruik van amandelmeel en hebben zelfs beautyproducten met amandel erin verwerkt: de amandel is tot een ware hype verworden! De amandel behoort met recht tot het lijstje superfoods. Veel mensen weten dan ook wel dat het eten hiervan enorm veel gezondheidsvoordelen heeft, maar wat zijn deze gezondheidsvoordelen nu eigenlijk?

amandel

1. De amandel zit boordevol met Vitamine E en mangaan. Vitamine E houdt niet alleen je huid, maar ook je zenuwen, spieren, hart en rode bloedcellen gezond. Ook helpt het om hart- en vaatziekten te voorkomen;

2. Ze bevatten veel gezonde onverzadigde vetten en zeer weinig verzadigd vet;

3. Wanneer je dagelijks een handje vol van deze noten eet, gaat je HDL-cholesterol (je ‘goede’ cholesterol) omhoog en je LDL-cholesterol (je ‘slechte’ cholesterol) omlaag;

4. Doordat de noten rijk zijn aan kalium en erg weinig natrium bevatten, hebben ze een positief effect op de regulatie van de bloeddruk;

5. De noten bevatten het aminozuur fenylalanine. Fenylalanine heeft je lichaam nodig om je lichaamseiwitten op te kunnen bouwen, daarnaast zet je lichaam dit aminozuur om in signaalstoffen voor je hersenen;

6. De amandel is rijk aan vezels. Vezelrijke voeding kan problemen met de stoelgang en spijsverteringsklachten voorkomen. Ook geeft vezelrijke voeding vaak een vol en verzadigd gevoel, waardoor je minder snel zult gaan grijpen naar ongezonde snacks. Het eten van amandelen past dus heel goed in je eetpatroon wanneer je op je gewicht let;

7. De noten zitten vol met antioxidanten, deze zijn vooral te vinden in het bruine gedeelte van het vel van de amandel. Deze antioxidanten beschermen je tegen oxidatieve stress. Oxidatieve stress kan cel moleculen beschadigen en daardoor bijdragen aan het ontwikkelen van vervelende, ernstige ziektes zoals kanker. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat rokers die dagelijks amandelen aten een 23 tot wel 34 procent verminderde biomarker hadden voor oxidatieve stress!;

8. In deze noten zit enorm veel magnesium, een mineraal wat enorm belangrijk is voor de processen in ons lichaam waar veel mensen veel te weinig van binnen krijgen. Dit kun je goed aanvullen door de noten te eten. Meer magnesium innemen kan daarnaast een enorm gunstige effecten hebben bij diabetes type 2!

Kortom: wanneer je dagelijks een handje van deze noten tot je neemt, ben je enorm goed bezig voor jouw algehele gezondheid! Eet jij ze al dagelijks??

Geef een reactie